Bez kategorii

Jak dopasować kurs do odbiorców?​

Gdy zaczynamy myśleć o kursie on-line, w głowach kłębią się pytania o to, kto to w ogóle kupi, prawda? Sami często szukamy rozwiązań darmowych, które nie nadwyrężą budżetu a pomogą nam w nauce czy pracy. 

Prawda jest taka, że w sieci wszystko jest możliwe do znalezienia za darmo, więc nie ma co się łudzić, że ktoś zainwestuje pieniądze w jakieś płatne szkolenie – czy nie myślimy w ten sposób?

Oczywiście, że tak.

Jednak okazuje się, że ludzie są w stanie zapłacić za coś, co jest dla nich wartościowe.

A wartością… jesteś TY – INSTRUKTOR i TWOJA WIEDZA.

Wielu ludzi jest w stanie przeczytać podręcznik do fizyki i zapamiętać definicje i wzory, wiele osób nauczy się z internetu podstaw szydełkowania itd. – ale są w stanie zapłacić, żebyś to TY poprowadził ich przez TEN PROCES, bo WIESZ WIĘCEJ niż oni, bo UMIESZ poprzeć to DOŚWIADCZENIEM, bo zaproponujesz im ROZWIĄZANIA.

Dlatego musisz wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, bo jeśli tego nie zrobisz, zrobi to ktoś inny!

Zastanów się, co możesz zaoferować

Wiemy, że najtrudniej jest zacząć 🙂

Nawet jeśli uwierzyłeś na słowo, że jesteś prawdziwą wartością swoich zajęć, musisz się do nich dobrze przygotować.

Na początek pomyśl o sobie – i wypunktuj swoje 10 najmocniejszych cech przy pomocy następujących pytań dodatkowych: :

  • co umiesz?
  • w czym masz największe doświadczenie?
  • co sprawia Ci największą przyjemność?

Sporządź tę listę, najlepiej pisemnie, a następnie…

...Zastanów się, kim jest Twój klient

Jeszcze przed rozpoczęciem prac nad swoim kursem on-line, musisz dokładnie przemyśleć, kto będzie odbiorcą prowadzonych przez Ciebie zajęć.
Odpowiedz sobie na pytania:

  • kto będzie uczestniczył w Twoich zajęciach? Czy będzie to dziecko (bardzo ważne jest określenie wieku dziecka!), czy młodszy dorosły, czy senior? Czy będzie to kobieta, czy mężczyzna? Jeśli masz doświadczenie w nauczaniu “na żywo” zastanów się, kto przychodził na Twoje zajęcia – to znacznie ułatwi określenie Twojej grupy!
  • czy będzie to ta sama osoba, która będzie za nie płacić? – w przypadku dzieci i młodzieży oczywiste jest, że za zajęcia będzie płacić rodzic, więc on także musi dostrzegać wartość kursu – mogą mu nie wystarczyć zajęcia, które dziecko uzna za “fajne”, bo “pan jest wesoły”;
  • z jakimi problemami może borykać się Twój klient? Jeśli kierujesz zajęcia z matematyki do uczniów, zastanów się, co może sprawiać im problemy w szkole – kiepskie podręczniki czy może za dużo zbędnych informacji, których uczeń nie może przyswoić? Jeśli myślisz o kursie tańca dla seniorów, pomyśl czy ta starsza pani czy pan ma z kim ćwiczyć w domu? 
  • pamiętaj o finansach swojej grupy docelowej, bo może się okazać, że masz świetny pomysł na kurs, tylko ta osoba, którą sobie założyłeś jako odbiorcę, może nie dysponować odpowiednim budżetem.

 

Kiedy już masz określonego uczestnika kursu, zastanów się, które Twoje cechy, które sobie wypisałeś zgodnie z zadaniem powyżej, mogą mu się przydać

Załóżmy, że chcesz przygotować kurs z angielskiego, bo uczysz tego przedmiotu w liceum od 10 lat (to Twoje doświadczenie) a jednocześnie uwielbiasz opowiadać anegdoty (to Ci sprawia przyjemność), to może jesteś w stanie przygotować zapierającą dech w piersiach opowieść o Arturze Conan Doyle’u, w którą wpleciesz warte zapamiętania słownictwo?
Albo myślisz o zajęciach z prowadzenia negocjacji, bo zajmujesz się tym na co dzień od kilkunastu lat i masz spore osiągnięcia (to Twoje doświadczenie i umiejętność) a w wolnych chwilach piszesz śmieszne piosenki (to przyjemność), może przygotujesz krótki utwór, w którym zostanie zawarta np. definicja BATNA?

Uczeń to Twój klient!

I zapamiętaj: zawsze myśl o swoim uczniu jako o KLIENCIE.
Jeśli wiesz, jak odpowiedzieć na potrzeby klienta, to to zrób, a kiedy Twój klient jest zadowolony z usługi, to poleci Cię innym a sam sięgnie po Twoją kolejną propozycję.
Tak działa każdy biznes – a o edukacji także trzeba myśleć, jak o biznesie, o czym wiele osób zdaje się nie pamiętać.

Zajrzyj do naszego artykułu Kursy on-line – jak zacząć?, żeby dowiedzieć się, jak powinien wyglądać dobrze przygotowany kurs.

1 Comment

  • Scenariusz i reżyseria kursu on-line – Strefazajęć.pl 10 kwietnia 2020

    […] że nie kierujesz swoich zajęć do wszystkich na świecie – sięgnij do naszego artykułu Jak dopasować kurs do odbiorców?​, żeby zaplanować, kto będzie rzeczywistym odbiorcą Twojego kursu – czyli Twoim […]

    Reply