kursy online

Scenariusz i reżyseria kursu on-line

W branży filmowej najważniejsza jest zasada, która mówi, że nie da się skierować filmu do produkcji, jeśli nie został “klepnięty” jego scenariusz

Na planie filmowym nie ma możliwości poświęcania dodatkowego czasu na dopracowywanie treści, ponieważ może to nadwyrężyć harmonogram produkcji, co z kolei przekłada się na ogromne pieniądze. Historia zna wiele przypadków, w których niekompletny scenariusz doprowadził do nieukończenia filmu lub do znacznego przepłacenia ze względu na przedłużające się zdjęcia.

Tej samej zasady musisz się trzymać, jako scenarzysta i (w wielu przypadkach) reżyser kursu on-line – zacznij nagrywanie dopiero, jak dokładnie przemyślisz każdą kwestię, związaną ze scenariuszem zajęć:

  • merytorycznie
  • organizacyjnie.

Kwestie merytoryczne

Niezależnie od tego, czego nauczasz, musisz dobrze rozważyć tematykę zajęć.

Pamiętaj przede wszystkim, że nie kierujesz swoich zajęć do wszystkich na świecie – sięgnij do naszego artykułu Jak dopasować kurs do odbiorców?​, żeby zaplanować, kto będzie rzeczywistym odbiorcą Twojego kursu – czyli Twoim “idealnym uczniem”. 

Mądre stare powiedzenie mówi, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego! 🙂

Kiedy już zaplanujesz sobie idealnego ucznia, pomyśl kolejno:

  • o tematyce kursu ogólnie – czyli czego chcesz nauczać, bo masz do tego kompetencje,
  • o Twojej konkurencji – czym możesz zachęcić, skoro na rynku są kursy o podobnej tematyce,
  • o kolejnych tematach, które przybliżą ucznia do tej samej kompetencji, którą masz Ty,
  • o konsekwencjach wyboru tematyki – czyli jeśli omówisz temat A, to jak to wpłynie na temat B i co to da kursantowi,
  • o podsumowaniu bloku tematycznego i ćwiczeniami, które go utrwalą – ważne jest wskazanie uczniowi, w jaki sposób może jeszcze poszerzyć wiedzę poza Twoim kursem – możesz polecić mu np. jakiś podręcznik lub ogólnodostępne filmiki na YT, które mogą mu pomóc,
  • o ciekawym zamknięciu kursu – czyli o podsumowaniu, które uzmysłowi uczniowi, co opanował, a do czego jeszcze powinien wrócić (będzie mieć dostęp do kursu przez dłuższy czas, więc będzie mógł to zrobić w ramach Twoich zajęć).

Opierając się na tych zagadnieniach, stwórz scenariusze kolejnych lekcji, starając się spojrzeć na nie także z perspektywy swojego idealnego ucznia.
Zapisz je sobie w jakiejś formie, która pozwoli Ci na sięgnięcie do nich w każdej chwili – może to być ciągły tekst, który chcesz w całości powiedzieć, mogą to być podpunkty, które rozwiniesz na bieżąco – metoda zależy tylko od Ciebie. Potem przegadaj sobie na głos każdą lekcję – uzmysłowi Ci to, ile dokładnie czasu potrzebujesz.

Ma to służyć tylko zapewnieniu Ci pewności, że powiesz dokładnie to, co chcesz!

Bardzo uważaj na kwestie merytoryczne, bo zajęcia nagrywasz tylko raz na jakiś czas! Jeśli chcesz o czymś powiedzieć, ale nie jesteś tego na 100% pewien, najlepiej to pomiń. W zajęciach na żywo uczeń może nie wyłapać Twojego błędu, na każdej kolejnej lekcji możesz też sam sprostować coś, w czym się pomyliłeś. W kursie on-line będzie to bardzo trudne a wszelkie znaczące błędy będą wpływać na opinię o Twoich zajęciach. 

Pamiętaj, żeby poszukać złotego środka, który pozwoli Ci spełniać się w roli instruktora a Twojemu kursantowi da poczucie, że prowadzisz go do nowych umiejętności najlepszą możliwą drogą.

Kwestie organizacyjne

Kiedy masz już stworzone i przegadane ze sobą scenariusze, możesz przygotować się do nagrywania swojego kursu.

Teraz przemyśl następujące zagadnienia:

  • jaką formę będą mieć zajęcia – czy tylko mówisz (wykład), czy coś pokazujesz?
  • jeśli korzystasz z jakichś materiałów, to które z nich możesz przygotować wcześniej, żeby nie tracić czasu w trakcie kursu? 
  • czy chcesz pokazać jakiś przedmiot, np. gotową robótkę ręczną, którą dziś wykonasz podczas zajęć, czy coś ruchowego, np. kroki w tańcu, sposób trzymania drutów etc.? 
  • czy i jak chcesz pokazać stronę z książki albo ekran komputera, jeśli musisz to zrobić na potrzeby prowadzonych zajęć?
  • czy musisz włączyć muzykę podczas zajęć?
  • czy chcesz wyemitować jakieś nagranie (np. dialog, potrzebny do wykonania ćwiczenia) albo film?
  • czy jeśli masz możliwość przeprowadzenia prostego montażu filmu? To może okazać się konieczne, jeśli często musisz robić coś, co zajmuje czas a co nie jest częścią szkoleniową (np. kwestia włączania muzyki podczas kursu tańca).

I pamiętaj, że Twój kurs on-line to nie streaming tego, co się dzieje tu i teraz! Możesz robić cięcia, możesz powtarzać całe partie tekstu, aż uznasz, że jest dobrze, możesz się mylić i potem to wycinać – możesz swoje zajęcia naprawdę dopieścić 🙂

Jeśli masz w domu kogoś życzliwego, kto Ci może pomóc w nagrywaniu, to poproś go o pomoc – to zdejmie Ci z głowy aspekt techniczny. 

Poproś bliskich o uwagi i nie martw się nawet ich krytyką – jako osoby niezaangażowane bezpośrednio w tworzenie kursu mogą mieć bardzo racjonalne spostrzeżenia, które pomogą Ci w poprawieniu niedoskonałości.

I nie zniechęcaj się! Dasz sobie radę!

Niedługo na blogu pojawi się wpis o tym, jakich narzędzi używać, żeby stworzyć kurs on-line w domu.

W artykule Kursy on-line – jak zacząć? znajdziesz porady, dotyczące tworzenia kursu.